De leerkracht ontlasten én van elkaar leren op de Freinetschool 

 Najlaa Akra is sinds begin dit schooljaar onderwijsassistent bij de Freinetschool in Delft. Na het volgen van een ‘stoomcursus’ ondersteunt ze de leerkracht van groep 1 en 2. René van Engelen, integraal schoolleider: ‘Het levert Najlaa, de leerlingen én de school heel veel op. We leren veel van elkaar.’

Met het inzetten van onderwijsassistenten worden leerkrachten op de Freinetschool ontlast. Zo hebben zij meer tijd en ruimte om de juiste hulp aan leerlingen te bieden. Werkse! en de Freinetschool boden afgelopen zomer samen de cursus voor onderwijsassistent aan. René van Engelen legt uit hoe de match tussen de school en potentiële werknemers tot stand kwam: “Wij vinden diversiteit belangrijk. En het is belangrijk dat medewerkers communiceren met de kinderen, die aansluit bij ons onderwijs. We geven kinderen binnen kaders vrijheid en verantwoordelijkheid. Op basis van onze wensen stelde Werkse! een aantal mensen aan ons voor.”

Op zoek naar werk
Na een kennismaking zijn drie mensen gestart aan het nieuwe traject voor onderwijsassistent bij de Freinetschool. Najlaa Akraa is één van deze drie mensen. Zij was al geruime tijd op zoek naar werk. In Syrië werkte ze als Arabisch docent in het middelbare – en hogere onderwijs. Ze wilde hier graag ook iets in het onderwijs, en iets met kinderen. Als alleenstaande moeder van 2 kinderen van 8 en 10 jaar is het basisonderwijs een ideale manier om onder schooltijd te kunnen werken.

Stoomcursus
De laatste twee weken van de zomervakantie startte Najlaa met de cursus, met onder meer EHBO. De tweede helft van het programma is een stage op de basisschool zelf. Na het succesvol afronden van deze vier weken, ging ze meteen aan de slag bij de Freinetschool. “Ik geniet van kleuren met kinderen, buiten spelen, samen lezen. Deze baan heeft me geholpen met mijn taal.” Najlaa ondersteunt de leerkracht met toezichthouden in de klas, op het schoolplein en tijdens pauzes. Ze assisteert bij (knutsel)werkjes en helpt met allerlei zorgtaken zoals veters strikken, toilet bezoek en aankleden – zowel voor- als na de gymles.

Culturele verschillen
Natuurlijk zijn er ook uitdagingen voor Najlaa en de school. Najlaa: “Opnieuw beginnen is moeilijk,  maar met wil en hoop is werk voor mij een plezier geworden!” René: “De uitdagingen zijn taal en culturele verschillen. Ik raad andere scholen aan daar niet direct van terug te schrikken. Het is namelijk ook een positieve uitdaging. Zo kent onze Parkschool veel diversiteit. Het is belangrijk dat kinderen zich ook herkennen in volwassenen. En de locatie Libel heeft relatief weinig diversiteit. Het is belangrijk dat kinderen daar leren over andere culturen.”

Vragen stellen
René geeft een voorbeeld: “Najlaa is nu aan het vasten in verband met Ramadan. Kinderen stellen vragen. Dan krijg je een gesprek. Dat is een mooi stukje van burgerschapsvorming.” Najlaa vertelt dat de kinderen van haar leren en dat zij van de kinderen leert. “De kinderen vragen over de oorlog in Syrië. Dan vertel ik over mijn familieleden, die daar nog wonen; mijn zorgen over hen en dat ik verdriet heb over mijn land . Wat ik leer van de kinderen is de taal, maar ook gewoontes, over eten en familie.”

Najlaa heeft ondertussen haar taalopleiding afgerond en is gestart aan een nieuwe opleiding: pedagogisch medewerker. Ze hoopt de opleiding dit jaar nog af te ronden.

Wij zijn Werkse!
Werkse! begeleidt mensen uit Delft met meer of minder afstand tot de arbeidsmarkt. Werkse! is ervan overtuigd dat een baan het verschil maakt! Iedereen doet ertoe en is door werk en ontwikkeling kansrijker. Daar waar vraag en aanbod op de actuele arbeidsmarkt elkaar niet ‘vanzelf’ vinden, is Werkse! de verbindende schakel.