klantcontactmedewerker

Mooie deal: opleiding met baangarantie

Webhelp Nederland sloot de BHAG* Deal ‘Talentontwikkeling’. Die Deal betekent: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt opleiden, met uiteindelijk een baangarantie. Webhelp verzorgde in dit kader een vakinhoudelijke opleiding Klantcontactmedewerker in nauwe samenwerking met Werkse!. Het resultaat: zeven mensen – zes uit de uitkering en een iemand doorgestroomd vanuit de doelgroep – werken nu als klantcontactmedewerker vanuit Webhelp.

“Vanaf het begin was Webhelp zeer betrokken. Zij wilden dat dit traject slaagde,” vertelt Puck Zondervan, jobcoach bij Werkse!. “Door vertrouwen te geven en veiligheid te bieden aan alle cursisten, ontstond durf bij iedereen en vertrouwen in zichzelf. Een deelnemer, al jaren in de bijstand en trajecten gevolgd die jammerlijk mislukten, kon nu van wantrouwen naar vertrouwen groeien.”

Talentontwikkeling
Paul Ouwehand, Legal manager bij Webhelp: “De behoefte die wij hadden om invulling te geven aan onze Social return verplichting in een contract was de initiële aanleiding om het programma met Werkse! op te tuigen. Maar wij zijn ervan overtuigd dat we deze doelgroep ook voor andere opdrachtgevers kunnen gaan opleiden en inzetten. Wij zien meerdere mogelijkheden binnen onze organisatie. Vandaar dat wij de BHAG Deal Talentontwikkeling hebben ondertekend.” Deze BHAG Deal betekent dat kandidaten gedurende een afgesproken periode onbetaald aan de slag gaan en door de organisatie worden opgeleid in een vakgebied, met ondersteuning vanuit Werkse!. Met baangarantie! 

Geen standaardpakket

Sanne Beijer, lid van het Learning & Development Team bij Webhelp, heeft als trainer bijgedragen aan dit succes. “In deze groep cursisten hadden veel mensen lang niet of nog nooit gewerkt. Daarom geen standaard trainingspakket, maar een wat rustiger traject met twee sessies van vier uur per week. We trainden mensen als klantcontactmedewerker voor Logius, de dienst Digitale Overheid. ‘Hoe ga je met klanten om?’, ‘Wat is jouw rol?’. Veel rollenspellen om te oefenen, waarbij cursisten elkaar ook feedback gaven. Meteen een mooie oefening in helder communiceren. Ook vakinhoudelijke training: de zaken waar mensen zoal over kunnen bellen: DigiD, Mijn Overheid, inloggen voor je belastingaangifte.”

Wat doe je als een beller boos wordt?

Beijer: “Omdat dit het eerste traject was, moesten we gaande de rit dingen ontdekken, soms schakelen. Maar iedereen die bij dit project betrokken was, heeft superhard gewerkt en was heel loyaal. Mooi dat Werkse! hier de ruimte voor geeft. Linda van der Wel, trainer bij Werkse!, bracht de expertise vanuit Werkse! in en zorgde ook voor communicatielessen. ‘Wat doet het met jou als een beller boos wordt?’. Antwoorden op zo’n soort vraag en de persoonlijke feedback daarop helpt cursisten ook over zichzelf te leren.” Ondertussen nam Beijer Van der Wel mee via een ‘train-de-trainer’-traject. Met het oog op de toekomst. Een volgende groep staat op het wensenlijstje van Webhelp! Beijer: Laten we nog veel vaker de arbeidsmarkt naar de mensen toe bewegen, in plaats van de mensen naar de markt toe proberen te trekken.”

Geen vraag te gek
Sabrina Hendriks is een van de deelnemers aan dit traject. Vrijwel dagelijks zit ze achter de computer, met koptelefoon op. Nu nog voornamelijk vanuit huis, staat ze bellers te woord. Hendriks: ”Werkse! vroeg: ‘Lijkt jou dit wat?’. Ik heb het met beide handen aangepakt.” Voorheen werkte zij in de distributie. Na een periode thuis vanwege zwangerschap en in haar eentje voor de peuter zorgen, is ze dolblij weer aan het werk te zijn. Werk dat te goed te plannen valt met de opvangtijden van de kinderopvang. “Ik ben stapsgewijs mijn uren aan het opbouwen, van 24 uur nu naar 28 uur. Ik ben nog steeds lerende. Je krijgt daar ook de tijd voor. Aan mijn jobcoach kan ik alles vragen, geen vraag is te gek. Het systeem waar wij mee werken zit goed in elkaar. De kennisbank waar wij zo nodig informatie in op kunnen zoeken, is goed beveiligd. Nu komen er veel vragen over de inlogcode voor de belastingaangifte. Daarvoor waren er veel vragen over de coronacheck-app.” Als zij even wil pauzeren, geeft ze dat door en komen er geen telefoontjes binnen. “Via Teams kan ik een begeleider vragen specifiekere vragen op te zoeken.” Het is geen dag saai, vindt Hendriks. “En ik kreeg vorige maand voor de tweede keer mijn salaris,” zegt Hendriks tenslotte blij. 

* BHAG staat voor Big Hairy Audicious Goal; meer – ook over de verschillende soorten deals – op www.bhagdelft.nl