Inclusief ondernemen in de praktijk: HANOS aan het woord

  • Nieuws
  • Nederlands
  • 6 oktober 2025
  • 5 tot 6 minuten

In deze reeks gaan we in gesprek met ondernemers over inclusief ondernemen. We trappen af met HANOS Delft, trotse winnaar van de Gouden Kroon 2025. Marc Waslander en Vijay Manbodh delen hun visie op inclusief ondernemen en vertellen over hun samenwerking met Werkse!.

Kun jullie jezelf kort voorstellen? En iets vertellen over HANOS Delft? 
Marc : “Ik ben al tien jaar vestigingsmanager bij HANOS Delft. Hiervoor was ik manager in de horeca. Ik begon bij HANOS als afdelingsmanager non-food en ben daarna doorgegroeid tot mijn huidige functie. In mijn vrije tijd houd ik me bezig met eten en drinken, familie en vrienden. Daarnaast sport ik veel, vooral bootcamp en padel.”

Vijay : “Ik werk nu bijna drie jaar als HR-adviseur bij HANOS Delft. Hiervoor was ik, net als Marc, manager in de horeca. Als ik niet aan het werk ben, vind ik het leuk om te koken, te lezen en ik doe aan vechtsport.”

“HANOS is in 1975 opgericht als groothandel in Apeldoorn waar horecaondernemers zelf hun spullen konden kopen. Klanten kunnen bij HANOS terecht voor alles wat met eten te maken heeft. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot twintig winkels verspreid over Nederland, en zelfs drie vestingen in België, waar in totaal meer dan 4000 medewerkers in dienst zijn. HANOS Delft bestaat dit jaar tien jaar, en heeft 400 medewerkers in dienst.”

Wat betekent inclusief ondernemen voor HANOS Delft?
“Bij onze vorige werkgevers hebben we allebei al ervaring opgedaan met inclusief ondernemen. Wat we geleerd hebben, hebben we doorgezet binnen HANOS Delft.

“Wij praten niet alleen over inclusie, wij zíjn het”

Omdat HANOS zo veel afdelingen heeft, zijn er veel verschillende werkzaamheden. Denk aan het bereiden van broodjes, verpakken van producten, of het laden en lossen van vrachtwagens. Dus het is altijd mogelijk om een passende werkplek voor nieuwe medewerkers te regelen.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat iemand begint met een werkervaringsplek op de wijnafdeling, maar uiteindelijk een baan aangeboden krijgt op de non-food afdeling, omdat dit beter past.

Inclusie is bij ons dus geen project, maar onderdeel van ons normale personeelsbeleid. Wij investeren in medewerkers, ook als dat iets meer tijd of begeleiding kost, want wij geloven dat dit zichzelf op lange termijn terugbetaalt.”

Kunnen jullie een concreet voorbeeld geven van een inclusieve keuze of aanpak binnen HANOS Delft?
“Wij hebben twaalf medewerkers opgeleid tot buddy via een training van Werkse!. In de training leerden zij hoe ze hun collega’s op de werkvloer kunnen begeleiden.

Ook hebben we een aantal jaar samengewerkt met het ROC Mondriaan. Verschillende stagiaires zijn via deze samenwerking doorgestroomd naar een vervolgopleiding of een functie bij HANOS Delft. Een mooi voorbeeld is een collega, die bij ons een MBO-1 diploma heeft gehaald en nu, na drie jaar trouwe inzet, een vast contract heeft gekregen.

Bovendien bieden we taallessen aan medewerkers die hun Nederlands willen verbeteren. Een docent komt wekelijks lesgeven. Medewerkers mogen dit onder werktijd volgen.  Inmiddels hebben al veertig collega’s hier gebruik van gemaakt.”

Welke obstakels zijn jullie tegengekomen bij het realiseren van inclusie? En hoe hebben jullie die overwonnen?
“We zijn weinig obstakels tegengekomen. Dit is mede te danken aan onze intensieve samenwerking met Werkse!, met name met accountmanagers Jeroen van de Werken en Roy van Wijngaarden. We kennen elkaar inmiddels goed, dus we kunnen samen prettig sparren. Ook bij praktische vraagstukken, zoals subsidie, proefplaatsing of het inzetten van een vangnet, ondersteunt Werkse! ons bedrijf op een fijne manier.”

Wat zouden jullie andere ondernemers willen meegeven die inclusiever willen gaan werken?
“Wij hopen andere ondernemers te inspireren om het stigma ‘afstand tot de arbeidsmarkt’ te doorbreken. Het DNA van HANOS is ‘een wereld van aandacht’. Wij kijken naar mensen en hun mogelijkheden, niet naar hun labels of beperkingen. Geen standaard loopbanen, maar maatwerk. Dus managers krijgen bij ons de ruimte om te doen wat werkt.

Ons belangrijkste advies; communiceer open en eerlijk, met bijvoorbeeld de accountmanagers van Werkse!. Laat jouw bedrijf en functies eerlijk zien. Dat is de basis voor een goede samenwerking.

Bij de start van een nieuwe medewerker is het belangrijk om hen gewoon te introduceren zoals je dat bij elke andere collega zou doen. Goede begeleiding of een buddy is erg belangrijk voor een zachte landing.”

Aan welke ondernemer wil jij het stokje doorgeven?
“Wij geven graag het stokje door aan Ander Hout, de winnaar van de publieksprijs van de Gouden Kroon 2025. Tijdens een event van Werkwaardig kregen we een enthousiaste rondleiding bij het bedrijf, en de pitch van de oprichters op het zomerevent was geweldig!”

Wil je het laatste nieuws ontvangen?

Meld je nu aan.

Veel mensen zochten op