“Bij de training ‘Sterk aan het werk’ ging een wereld voor me open”

Chantal Koning (49) weet net dat ze is aangenomen bij Doel Delfland, een onderdeel van de GGZ. Na 5 jaar zonder werk staat ze te trappelen om te beginnen. Bij de training ‘Sterk aan het werk’ van Werkse! leerde ze haar kwaliteiten benoemen en in zichzelf te geloven. “Precies het zetje dat ik nodig had!”

Chantal: “Vijf jaar geleden had ik verschillende operaties waar ik een tijd van moest herstellen. Op dat moment werkte ik voor mijzelf als pedicure. Voor dat werk ging ik op mijn fiets met aanhanger naar mensen toe om hun voeten te verzorgen. In de coronaperiode mocht ik een tijd niet werken. Toen ik weer aan het werk mocht bleek ik ernstige problemen met mijn polsen te hebben. Ik had geen kracht meer in mijn polsen, had veel pijn en uiteindelijk moest ik daaraan geopereerd worden. Het nadeel was dat ik als zelfstandige geen uitkering kreeg.”

Fijne gesprekken
Na een tip van een kennis zocht Chantal contact met Werkse!. “Ik had er niet zoveel verwachtingen van, maar had al gelijk fijne gesprekken met consulent Chelle. Zij was positief en zag kansen voor mij. Hoewel ik geen uitkering had mocht ik wel de training ‘Sterk aan het werk’ volgen. En die training kan ik iedereen aanraden! Het is geweldig hoe je daarin wordt begeleid.”

Jezelf versterken
Chantal vertelt dat ze haar kwaliteiten en valkuilen leerde kennen. “Ik ben er echt door gegroeid. Een van de onderdelen is dat je jezelf positief leert toespreken. Dat is om jezelf te versterken. En zo is de hele training gericht op het ontwikkelen naar werk. De trainers kijken bijvoorbeeld hoe je jezelf presenteert, ook in je sollicitatiebrief en cv. Met die tips heb ik mijn cv aantrekkelijker gemaakt. Ook vond ik het nuttig dat ik mee kon met de baankaravaan. Daarbij krijg je bij verschillende bedrijven een kijkje achter de schermen. Wat doet dit bedrijf en wat voor werk is er?

Stralen na feedback
Volgens Chantal leer je bij alle onderdelen meer over jezelf. “Zo deden we een escaperoom. Daar gingen we in een lokaal als groep puzzels oplossen. Het doel was om daarin samen te werken met elkaar. De trainers keken mee en na afloop werden de goede punten benoemd. Ik hoorde bijvoorbeeld dat ik goed communiceer en op de juiste momenten de leiding neem. Het is fijn om die positieve dingen te horen. Ik ging er gewoon van stralen. Natuurlijk is er ook aandacht voor valkuilen. Zo ben ik soms chaotisch, of te meegaand. Maar daar leer je dan ook mee om te gaan.”

Zelfvertrouwen
Ook de pitch die Chantal deed hielp haar verder. “In dit geval presenteerde je jezelf in een verhaaltje rondom 4 vragen aan een aantal accountmanagers van Werkse!. Dat ging goed. De accountmanagers zeiden allemaal dat ze mogelijkheden voor werk voor mij zagen! Die complimenten zijn natuurlijk goed voor je zelfvertrouwen.” Verder maakte ze een aantal interessetesten. ”Daaruit bleek dat ik breed geïnteresseerd ben en dat ik sociale contacten belangrijk vind.”

Solliciteren
Al snel na de training had Chantal sollicitatiegesprekken bij 2 bedrijven. “Bij de GGZ voelde ik me meteen op mijn plek. Het gesprek liep als vanzelf. Ze waren op zoek naar een medewerker activiteitenbegeleiding, ik heb ook een ochtend meegekeken hoe dat werk is. Ik ga onder andere busritten plannen voor de cliënten van de GGZ. De organisatie heeft 6 bussen met vrijwillige chauffeurs. Zij brengen cliënten naar allerlei afspraken en activiteiten. Er is een schema, maar de planning verandert vaak. Je hebt dan elke dag veel contact met chauffeurs, cliënten en collega’s.”

Goede sfeer
In het verleden werkte Chantal als activiteitenbegeleider van ouderen, waaronder mensen met dementie. Bij de GGZ heeft ze ook veel contacten. “Bij het meelopen merkte ik hoe goed de sfeer is. Een chauffeur zwaaide naar me en na gesprekken hebben de cliënten gelijk een plekje in mijn hart.” Chantal gaat daar nu aan de slag met een jaarcontract voor 36 uur per week. Nadat ze het nieuws kreeg stuurde ze een mail om Werkse! te bedanken. “Werk vinden moet je zelf doen, maar ik had een kruiwagentje nodig om me vooruit te helpen. Ik ben de medewerkers eeuwig dankbaar.”

Foto: Alyssa van Heyst

Wil je het laatste nieuws ontvangen?

Meld je nu aan.

Verder lezen

Alle verhalen

Veel mensen zochten op