“Door dit werk voel ik me zelfstandig en zelfverzekerd”
Bij HANOS Den Haag-Delft draait het niet alleen om lekker eten en goede service, maar ook om kansen voor iedereen. Jan Willem, chef van de keuken en het Grand Café, en Mirjam, gastvrouw, vertellen hoe samenwerking met Werkse! zorgt voor een inclusieve werkplek waar mensen kunnen groeien. Voor Mirjam betekende dat een nieuwe start én een baan die helemaal bij haar past.
HANOS Den Haag-Delft is een moderne groothandel. Ze staan bekend om hun grote keuze, goede service en hun sociale beleid. Het gebouw is in 2015 helemaal nieuw gebouwd. Het ziet er netjes en modern uit. Jan Willem is de baas van de keuken en het Grand Café. Hij zorgt ervoor dat alles in de keuken goed gaat. Mirjam is gastvrouw. Zij ontvangt de gasten in het restaurant en bij evenementen. Samen zorgen ze elke dag in een gezellige sfeer voor lekker eten en drinken voor de andere medewerkers en de gasten.
Wat mensen wél kunnen
Jan Willem vertelt dat HANOS graag mensen helpt die via Werkse! werk zoeken. “Werkse! is een organisatie die mensen ondersteunt bij het vinden van passend werk en wij willen mensen helpen passend werk te vinden. Dat past dus goed bij elkaar en daar worden we blij van” zegt hij. Jan Willem en andere collega’s hebben een opleiding gevolgd bij Werkse!. Daar leerden ze te kijken naar wat mensen wél kunnen in plaats van wat ze níet kunnen. “Die manier van denken wordt nu ook bij HANOS gebruikt en dat zorgt voor een fijne sfeer binnen het team” zegt hij.
De samenwerking met Werkse! begon al negen jaar geleden via Werkwaardig, een netwerk van inclusieve werkgevers in de regio. In dit netwerk kijken bedrijven wat ze voor elkaar kunnen betekenen en hoe ze mensen met een ondersteuningsvraag kunnen helpen om werk te vinden. Mensen die al ervaring hebben opgedaan via Werkse! kunnen bij HANOS een stageplek krijgen. Tijdens een proefperiode wordt gekeken of zij en het werk bij elkaar passen. Als alles goed gaat, krijgen ze een vast contract. Deze manier werkt al jaren goed en veel mensen hebben zo een mooie kans gekregen om aan het werk te gaan.
Medewerkers met een ondersteuningsvraag
Gelijke kansen geven is een belangrijk onderdeel van hoe ze bij HANOS omgaan met medewerkers. Jan Willem: “Ongeveer tien procent van de 380 medewerkers heeft een ondersteuningsvraag. Dit percentage blijft al jaren ongeveer hetzelfde, vooral door de goede samenwerking met Werkse!”. Medewerkers die via Werkse! beginnen, krijgen dezelfde behandeling als alle andere medewerkers, er gelden geen aparte regels. Het enige dat wordt gedaan, is de buddy-opleiding. Zo kunnen medewerkers van HANOS de nieuwe medewerker helpen bij het leren van de taken en het wennen aan de werkplek. Alle medewerkers staan open voor hun komst en zien iedereen als een collega. En dat gaat heel goed. “Zo werkt er hier bijvoorbeeld iemand met een lichte verstandelijke beperking die een van de beste medewerkers is en inmiddels een vast contract heeft gekregen” geeft Jan Willem als voorbeeld.
Hij raadt deze samenwerking aan andere bedrijven zeker aan. “Werkse! is duidelijk, begrijpt goed wie bij HANOS past en weet wie we zoeken”. Een groot voordeel van HANOS is dat het 26 verschillende afdelingen heeft. Als iemand zich op één afdeling niet helemaal op zijn of haar plek voelt, is er vaak een andere afdeling die wél bij hem of haar past.
Nieuwe dingen leren
Mirjam kijkt met veel plezier terug op haar start bij HANOS via Werkse!. “Ik zag die kans als een mooie stap naar vast werk en als een mogelijkheid om verder te groeien”. Voordat ze bij HANOS begon, werkte ze als kapster en gastvrouw in een kapsalon. Daar had ze veel contact met klanten en was ze altijd lekker bezig. “Bij HANOS is dat precies hetzelfde. Ik begin ’s ochtends in het bedrijfsrestaurant, waar ik pistoletjes en croissants bak. En ook werk ik als gastvrouw in het Grand Café en bij evenementen”.
Mirjam voelt zich goed in het team. “Iedereen is geduldig en legt alles duidelijk uit. ik heb al veel nieuwe dingen geleerd, zoals het bedenken van het ‘Broodje van de Week’, het maken van cappuccino en andere koffies en het begeleiden van collega’s bij het maken van de broodjes”. Bij evenementen leert ze veel over eten en gerechten, zoals het maken van lekkere hapjes voor de gasten. Ze vindt het leuk dat ze steeds meer verantwoordelijkheid krijgt en dat ze nieuwe dingen kan leren.
Voor mensen die twijfelen om via Werkse! te gaan werken, zegt Mirjam dat het goed is om het gewoon een weekje te proberen. “Ik vond het eerst ook spannend, maar het werk bij HANOS bleek al meteen leuk en afwisselend”. Ze vindt het belangrijk dat Werkse! helpt om werk te vinden zodat je met je eigen salaris ook weer leuke dingen kunt doen, zoals op vakantie gaan of iets moois kopen. “Door dit werk voel ik me zelfstandig en zelfverzekerd”.
Wil je het laatste nieuws ontvangen?
-
Deel artikel